Waarom is WordPress zo populair?
1. De basis is gratis
De eerste reden waarom WordPress veel gebruikt wordt is simpel: het is gratis. Download het CMS, en je krijgt een volledige website. Met pagina’s voor je bedrijfsinfo, bezoekersaccounts, een blogpagina, portfolio’s voor je foto’s – en alle andere basisfuncties die jij wilt gaan gebruiken.
Ook voor veel plugins (uitbreidingen) die je site mooier en gebruiksvriendelijker maken geldt dat ze gratis zijn. Vergelijk dat eens met andere CMS-systemen die op abonnementsbasis werken en maandelijkse kosten rekenen – vaak voor een site met minder mogelijkheden!
De enige betaling waar je niet onderuit komt is die aan je hosting provider, die jouw website online houdt.
2. Makkelijk te gebruiken
Een website bouwen met WordPress is simpel. Van het beroemde installatieproces dat minder dan een minuut duurt tot het invullen van de belangrijkste pagina’s – WordPress is voor de meeste computergebruikers snel te leren.
En zodra je website online staat, kom je erachter dat webmaster spelen met WordPress niet moeilijker is. Voeg telkens nieuwe teksten en pagina’s toe, upload foto’s en andere media, en reageer op de berichten van je bezoekers.
Bij dit alles komt geen regeltje programmeercode kijken: als jij met Microsoft Office kunt omgaan, dan lukt WordPress bedienen ook.
3. Oneindig veel uitbreidingen
Over die WordPress plugins die we eerder noemden: online kan je er tienduizenden vinden en downloaden. En die voegen elk ongekend veel waarde aan je website toe. Kies een nieuw sjabloon met een uiterlijk dat toegesneden is op jouw reisblog, bouwbedrijf of biologische winkel.
Installeer een chatfunctie voor je klanten. Integreer je site met je social media-profielen. Laat je klanten een verlanglijstje maken of waardebonnen kopen. Enzovoorts. Er zijn uitbreidingspakketjes om je vindbaarheid te verhogen, om ingewikkelde verzendkosten te berekenen en om je website meertalig te maken.
Als jij het kan verzinnen, dan is er een WordPress-plugin voor!
4. Grote community
Wat is WordPress achterliggende filosofie? Dit systeem is bedoeld om iedereen vrij toegankelijke, gratis software te geven om hun eigen website mee te bouwen. WordPress is ‘open source software’: iedereen mag het programma bewerken, veranderen en uitbreiden, en zelfs zijn eigen plugins voor het CMS verkopen!
Die vrijheid zorgt voor een levendige gemeenschap, met enthousiastelingen die plugins maken, elkaars websites opbouwende kritiek geven en online encyclopedieën schrijven over het gebruik van WordPress. Dat maakt het voor jou als webmaster heel makkelijk om informatie en hulp te vinden.
5. Instant webshop
Eén van de meest gewilde onderdelen van het CMS is WooCommerce. Dit is ook een plugin voor WordPress, die binnen een paar minuten een complete webshop aan je site toevoegt. Daarmee krijg je het gereedschap in handen om snel online diensten of artikelen te verkopen.
Gebruik de productpagina’s om al je producten tot in de details te beschrijven. Integreer met een paar klikken nieuwe betaalmethodes in je online kassa. En deel je producten in met categorieën en tags, zodat je klanten ze sneller vinden en automatische suggesties voor verwante artikelen krijgen.
6. Hoger in Google
De laatste reden waarom WordPress zo veel gebruikt wordt, is dat je website beter vindbaar wordt in de zoekmachines. De hele structuur van jouw website, de teksten en de afbeeldingen is voorgeprogrammeerd om beter opgepikt te worden door Google.
Elke actie die je website beter vindbaar maakt (een systeem dat SEO, Search Engine Optimization wordt genoemd) is gunstig. Want hoe hoger jouw bedrijfspagina in Google en z’n concullega’s staat, hoe meer bezoekers hem aanklikken. En hoe meer bezoekers, hoe meer mensen de stap zetten om een bestelling te doen!
WordPress gratis
WordPress is gratis te downloaden. Ook kun je voor een website op hun eigen server kiezen. Je hebt dan niet zo’n mooie domeinnaam als decommunicatiedesk.nl 🙂 Dan wordt het: decommunicatiedesk.wordpress.com.
Ook de koppelingen met de gratis producten van Google zijn handig in te stellen met een plugin. Google Analytics of Google Search Console bijvoorbeeld.
Hiermee zie je precies hoeveel bezoekers op je site zijn geweest, wat ze daar hebben gedaan en op welke termen ze via Google zijn binnengekomen.
SEA en vooral Google Ads taken is toch wel een specialiteit. Vraag het Froukje.