Google Analytics – een korte introductie

Google analytics

Google Analytics verzamelt datasets over de bezoeken aan jouw website. Deze datasets kan je gebruiken om je website, content en marketing te finetunen. Lees hier een beknopte uitleg over wat deze tool je biedt en hoe je er gebruik van maakt.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een dienst van Google, waarmee je informatie kunt krijgen over de mensen die jouw website of webwinkel bezoeken. Behoorlijk veel informatie zelfs.

wat is google analytics

 

Er zijn veel tools die op dezelfde manier werken en zelfs meer data leveren dan Google Analytics. Toch blijft deze dienst één van de makkelijkst te gebruiken en populaire data-analyse tools voor webmasters. Bovendien is GA gratis.

Hoe werkt Google Analytics?

Deze tool installeert een stukje JavaScript-code op de pagina’s van je website. Zodra iemand één van je pagina’s bezoekt, wordt er een bestand gegenereerd dat naar de servers van Analytics wordt verstuurd. De data wordt verrekend en als cijfers en grafieken in jouw Analytics-overzicht getoond.

Hoe gebruik je Google Analytics?

Google Analytics instellen kost weinig tijd, en is bijna altijd de moeite waard om door te nemen – zelfs als je de gegevens niet onmiddellijk gebruikt. Dat zal je met ons eens zijn als je ziet tot hoe veel soorten informatie je toegang krijgt. Doorloop dit stappenplan om je eigen Analytics-tool te installeren.

 

1. Om Google Analytics te gebruiken moet je een speciaal account aanmaken. Ga naar de website google.nl/analytics en maak daar een account aan.

2. Stel een property in, de website waarvoor je data wilt laten verzamelen.

3. Kies welke soorten data je interessant vindt en hoe je die door Analytics wilt laten presenteren.

4. Tenslotte voeg je de tracking code die je krijgt toe aan de website. Daarmee krijgt Analytics toegang tot de gegevens die het nodig heeft om data-analyse uit te voeren.

5. Je hebt de tool nu succesvol geconfigureerd. Op deze website kan je vanaf nu alle essentiële gegevens over de bezoekers van je website bekijken. Begin met heen en weer te klikken over de tabbladen en een beeld te krijgen van welke gegevens waar staan, en wat je aan elke dataset hebt.

6. Houd er rekening mee dat de tool gegevens van een flink aantal bezoeken nodig heeft om zinvolle statistieken te verzamelen!

Welke data verzamelt Analytics voor je?

Weten welke mensen jouw website bezoeken en wat ze daar doen, kan je heel nuttige aanknopingspunten geven om je site of je webwinkel te verbeteren. Dit zijn een paar van de meest waardevolle dataverzamelingen:

  • De User Data geeft je een inzicht in de kenmerken van jouw bezoekers. Je ziet onder andere hun leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses en het apparaat waarmee ze jouw website bezoeken. Dat geeft je mogelijkheden om je site-inhoud en je marketing toe te spitsen op jouw publiek.
  • Je kan zien welke content op je website veel gelezen en gedeeld wordt. Dat is blijkbaar de content die jouw bezoekers interesseert.
  • De Behavior Flow laat je nagaan welke pagina’s je bezoekers op je site doorlopen, en hoe veel tijd ze op elke pagina doorbrengen.
  • Met de Bounce Rate kan je nagaan op welke pagina’s jouw bezoekers afhaken en je site verlaten – en deze pagina’s daarna verbeteren.
  • Je kan ook nagaan hoe de bezoekers je website op het spoor komen. Bezoeken ze jou veel vanaf een social media platform? Dan kan het een goed idee zijn om advertenties te plaatsen op dit platform.
  • Ook houdt Google Analytics voor je bij hoe veel en welke conversies er op je site plaatsvinden, en vanaf welke pagina.

Wil je alle ins en outs over Analytics weten? Volg dan een Google Analytics cursus. Die helpt je om precies te begrijpen wat elke dataset aangeeft, en hoe je die data gebruikt om het maximale uit je website of webwinkel te halen.

Een paar extra mogelijkheden van de tool

In het Analytics-overzicht een paar handige instellingen, waardoor deze gebruiksvriendelijke tool misschien nóg beter aansluit bij jouw doeleinden.

In jouw overzicht kan je ook Goals (doelen) opstellen. Die zijn nuttig als jouw website nieuw is of vernieuwd wordt, en je wilt zien of hij in de loop van de tijd beter wordt.

Stel bijvoorbeeld als doel in dat je je bezoekers een bepaalde tijd op je website wilt houden, of een bepaalde link wilt laten aanklikken. De resultaten zie je uiteraard terug in Analytics.

Als je een bedrijf hebt, kan je je werknemers of team toegang geven tot je account. Zo kunnen zij meekijken naar de data en zo gerichter adverteren of content produceren voor je website.

Gebruik jij Google Ads om je bedrijf online beter vindbaar te maken? Je kan Analytics en Ads met elkaar verbinden. Dat brengt de volledige reis van je klanten in beeld – op welke advertenties ze klikken, hoe ze zich op je site gedragen, en waar hun conversie plaatsvindt.

Je kunt ook een mobiele app downloaden om de data vanaf je smartphone of tablet te bekijken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *