Meet jij je rendement op investeringen? Wat betekent het om conversies te meten? Conversies zijn waardevolle acties die bezoekers uitvoeren op je website. Ze laten zien hoe jouw return on investment is in bepaalde marketingkanalen. In deze blogpost bespreken we 10 redenen waarom het meten van conversies belangrijk is.
Online marketing is meetbaar
Je kunt het aantal gegenereerde leads, clicks op advertenties of telefoontjes naar je bedrijf meten. Google Analytics is hier een veel gebruikte en redelijk handige tool voor. Je hebt wel een leercurve om het programma volledig van binnen en buiten te leren kennen.
Online adverteren kan erg duur zijn, wat betekent dat je het aantal conversies moet meten dat uit elke advertentie komt, zodat je er geen geld mee verliest. Een conversie kan betekenen dat je een lead krijgt die uiteindelijk een klant wordt of dat je een belangrijke verkoop doet voor je bedrijf. Je doel moet altijd een positieve ROI (return on investment) zijn, dus meer inkomsten dan kosten. Maar zonder dit te meten, is er geen manier om er zeker van te zijn dat je dit bereikt.
Het is belangrijk om te weten hoeveel van het budget je besteedt aan online reclame
Zijn de opbrengsten de investering waard? Levert dit kanaal je meer geld op dan wat je eraan hebt uitgegeven? Zo niet, kijk dan misschien naar andere kanalen die beter meten. En zo ja, blijf dan meer van hetzelfde doen en herinvesteer in je marketinginspanningen in kanalen die wél werken.
Je kunt leads meten die door elke bron worden gegenereerd. Denk aan SEO, SEA, e-mailmarketing en sociale kanalen.
Werken Google Ads beter voor je bedrijf dan Instagram ads? Verhoog dan het budget waar je een beter financieel resultaat behaald.
Gebruik conversiegegevens om campagnes aan te passen voor betere resultaten
Als je bedrijf een positieve return on investment genereert, meet dan hoeveel het oplevert. Pas het budget aan voor kanalen die beter presteren. Als je maar één kanaal hebt dat goed werkt, verdubbel dat dan en neem wat van het geld dat aan een ander kanaal is toegewezen en stop het in plaats daarvan in dit kanaal.
Er zijn verschillende soorten conversies. Aankopen of aanmeldingen. Maar ook “mini” conversies zoals het bekijken van een speciale pagina, bepaalde tijd op een pagina of aanvraag van een e-boek.
Conversiegegevens gebruiken om prioriteiten te stellen
Door periodiek te kijken naar je conversie gegevens kun je beslissingen nemen. U kunt het succes van uw marketingkanalen meten. Beslis op welke u zich moet concentreren en wijs meer middelen toe aan de kanalen die voor u het beste werken.
Presteert een kanaal niet goed? Meet hoeveel eraan wordt uitgegeven – als er een grote klont is, snijd dan volledig in die uitgaven of verminder ze op zijn minst aanzienlijk tot het beter gaat.
Je kunt ook de telefoongesprekken meten die uit advertenties voortkomen middels call tracking. Volg deze metric in de tijd, zodat je weet of niet Google Ads zijn het binnenhalen van veel leads die om te zetten in betalende klanten.
Als een advertentie een hoge waarde heeft voor de kosten per conversie, is het de moeite waard om te blijven lopen. Maar omdat dit geld kost, zult u er zeker van willen zijn dat de advertenties genoeg verkopen opleveren om dit de moeite waard te maken. Je hebt nu genoeg gegevens! Maak betere beslissingen over waar je geld naartoe gaat.+
Welke producten zijn populair?
Met de conversie gegevens weet je welke producten hot zijn en welke niet. Als je een product hebt dat niet goed verkoopt, kijk dan waarom dat zo kan zijn. Moet het gepromoot worden? Is er een mogelijkheid voor cross-selling of upselling? U kunt deze informatie gebruiken in marketingcampagnes en ze zo aanpassen dat ze beter werken.
Naar welke functies zijn mensen op zoek op jouw website? Deze vraag kan ook waardevolle inzichten verschaffen in wat momenteel werkt en wat moet worden verbeterd. Het zal helpen begrijpen hoe mensen omgaan met je site en aanwijzingen geven over waar verbeteringen kunnen worden aangebracht.
Als bepaalde aanbiedingen meer converteren dan andere, doe dan al je moeite om ze topverkopers te maken. Dit zal zinvol zijn in plaats van jezelf te verspreiden over meerdere promoties.
Waar haken mensen af in het koopproces?
Is er ergens een hobbel die ervoor zorgt dat mensen je product niet kopen? Pak die aan! Zoek uit waar mensen afhaken en breng veranderingen aan.
Dit is ook nuttig voor uw marketingcampagnes om het drop-off punt tussen advertentieklikken en conversies te meten (conversie kan een telefoontje of een opt-in per e-mail zijn). Je kunt deze informatie gebruiken bij het maken van toekomstige beslissingen over hoeveel budget te besteden per klik, welke zoekwoorden het beste werken, enz.
Als je merkt dat er een te hoog bouncepercentage is van een paginaweergave voordat ze iets kopen, dan heeft dat specifieke product misschien andere berichtgeving of meer uitleg nodig.
Meet wat werkt! Gebruik conversietracking als onderdeel van je strategie voor zakelijk succes. Hiermee kun je de campagneprestaties bij meerdere kanalen meten, zodat je weet waar jouw geld de volgende keer naartoe kan.
SEA en vooral Google Ads taken is toch wel een specialiteit. Vraag het Froukje.